Servicii de curățenie în domeniul de retail
 
Nu contează cât de difersificate sunt produsele din magazinul dvs., cât de mici sunt prețurile sau cât de prietenoase sunt serviciile oferite, dacă spațiul dvs. de vânzare nu este curat, veți pierde clienți. De fapt, 92% dintre clienți nu se vor întoarce niciodată într-un magazin murdar. Un studiu din 2019 realizat de Consumer Reports a constatat că serviciile de curățenie au fost elementul comun printre toate magazinele alimentare de top. Pandemia de COVID-19 a făcut din serviciile de curățenie prestate în toate spațiile publice, inclusiv în comerțul cu amănuntul, o preocupare de top pentru oamenii de pretutindeni.
 
Fă-ți eforturile vizibile
Serviciile de curățenie vizibile sunt acum o necesitate deoarece mediile curate și igienice ocupă centrul atenției.
Sarcinile de curățenie ce se executau cândva noaptea, pentru a nu întrerupe clienții, sunt acum efectuate în timpul orelor de program pentru a răspunde așteptărilor mari ale publicului precaut. Orice instituție de retail va trebui să ia în considerare percepția publicului, deoarece aceasta a modificat protocoalele de curățenie  încă de la începutul anului 2021.
Aceasta include efectuarea de sarcini de curățenie în timp ce magazinele sunt deschise cu publicul, afișarea de semne pentru a indica ceea ce se executa, frecvența crescută a operatiunilor și furnizarea de produse precum dezinfectant și/sau șervețele dezinfectante pentru clienți. Acești pași nu numai că îmbunătățesc experiența clienților, dar îi ajută și pe retaileri să creeze imagini puternice de marcă.
 
Rolul important al procedurilor standard de curățenie
Orice magazin va crea o serie de Proceduri Standard de Operare (PSO) care includ operațiuni zilnice de curățanie, pentru a-și menține locațiile curate și în siguranță. Un POS in domeniul de retail ar trebui să include:
–          programul zilnic de curățenie cu indicații clare legate de frecvența de lucru;
–          instrumentele și produsele utilizate;
–          procedurile de lucru;
–          sarcinile de lucru ale operatorilor;
–          evaluari ale serviciilor de curățenie.
 
Curățenie pentru bunăstarea și siguranța angajaților
Este important să realizați servicii de curățenie atât pentru siguranța clienților și  pentru a îndeplini așteptările mai mari ale acestora, cât și pentru a-ți menține angajații magazinului sănătoși și în siguranță. Mulți factori contribuie la un program de curățenie sănătos pentru angajați, inclusiv:
–          Utilizarea produselor de curățenie  ecologice;
Produsele de curățenie  ecologice nu sunt doar mai bune pentru mediu, ci sunt și mai sănătoase pentru echipa dvs. de curățenie și pentru angajații magazinului. Alegând produse de curățenie care conțin substanțe chimice mai puțin toxice sau agresive, vei evita reacțiile adverse sau producerea alergiilor in cadrul personalului tău. Căutați produse de curățenie cu verificare terță parte de la organizații precum Green Seal sau de la Comitetului pentru etichetare ecologică al Uniunii Europene. În plus, utilizarea mai amănunțită a dezinfectanților poate ajuta la crearea unor medii de lucru sănătoase pentru personalul dumneavoastră și la îmbunătățirea calității aerului din interior.
 
–          Alegerea echipamentelor ergonomice;
Echipamentul ergonomic de curățenie poate să eficientizeze munca, contribuind la scăderea bugetelor de curățenie, la facilitarea spațiului și la un mediu interior mai sănătos. Echipamentele de curățenie ergonomice sunt echipamente care reduc sarcinile de curățenie repetitive sau le facilitează utilizatorului final. Exemple de astfel de echipamente includ aspiratoarele cu rucsac si cu mânere mai lungi, care fac aspirarea mai sigură și mai eficientă pentru personalul dvs. de curățenie.
 
–          Un accent pe echipamente și practici care îmbunătățesc eficiența;
Concentrarea pe eficiență poate ajuta la îmbunătățirea rentabilității investiției pentru anumite echipamente de curățenie, dar îmbunătățește și sănătatea și bunăstarea angajaților și sporește mândria angajaților față de muncă. Utilizarea echipamentelor robotizate de curățenie poate atenua sarcinile repetitive și intensive de curățenie (ex.: igienizarea pardoselii), permițând lucrătorilor să se concentreze asupra altor activități de curățenie ce necesita o frecvență mai ridicata (ex.: curățarea suprafețelor cu atingere ridicată).
 
–          Un program solid de îngrijire a pardoselilor.
Îngrijirea pardoselilor este importantă pentru siguranța angajaților dvs. Deversările, împiedicările și căderile sunt a doua cea mai frecventă cauză a rănilor în timpul zilei de muncă. Podelele umede și murdare cauzează multe dintre aceste accidente. Luați în considerare achiziționarea sau solicitarea de echipamente cu o bună uscare a apei și solicitați produse de curățenie fără detergent pentru a minimiza riscul de alunecare și cădere. Inspecția Muncii, sub îndrumarea Ministerului Muncii si Protecției Sociale estimeaza că peste 200 de accidente de muncă prin alunecare si cadere au loc in fiecare zi in Romania.
 
Servicii de curățenie specifice în funcție de zona

1.      Căi de acces
Dacă 92% din public nu se va întoarce într-un magazin cu un grad scazut al serviciilor de curățenie, atunci prima ta impresie poate fi cea mai importantă șansă pe care o are magazinul tău de a-și construi loialitatea față de marcă. Căile de acces sunt o zonă importantă și adesea trecută cu vederea. Multe companii de facility uită să includă această zonă în PSO-urile lor, astfel fiți absolut siguri că acordați la fel de multă atenție intrărilor  ca oricărei alte zone din magazinul dvs. și poate chiar mai multă.
Un alt aspect foarte important în întreținerea magazinului dvs. este achiziționarea si amplasarea covorașelor la toate intrarile in magazine. Covorașele plasate și întreținute corect pot reduce cantitatea de murdărie din magazin cu până la 85%. Amplasarea corectă a covorașelor se face la intrarea din față a clienților, la ușile din spate și laterale, cât și la intrarile angajaților.
Îngrijirea corectă a covorașului de intrare va fi esențială. Clienții nu vor să vadă resturi precum gumă, gunoi și pete atunci când intră în magazin. Va fi necesară aspirarea zilnică frecventă cu curățare săptămânală mai aprofundată. Covoarele de la intrare se uzează mai repede așa că asigurați-vă că aveți un plan pentru a le înlocui la nevoie.
 
2.      Vestiare și grupuri sanitare

Toaletele comerciale și vestiarele sunt adesea trecute cu vederea. În timp ce restaurantele și birourile corporative se vor mândri cu îngrijirea grupurilor sanitare, unii manageri de magazin uită de importanța unei toalete curate pentru satisfacerea așteptărilor clienților. Toaletele murdare, indiferent de decor, duc la pierderea numarului de clienti. Asigurați-vă că igienizarea se realizeze de cel puțin 2 ori/ zi in grupurile sanitare și mai des atunci când este nevoie. Acest serviciu nu trebuie programat la orele când magazinul este închis. Datorită schimbării așteptărilor clienților, este perfect rezonabil să vă igienizați toaletele în timpul orelor de funcționare, iar vizibilitatea adăugată poate doar să sporească reputația mărcii magazinului dvs.
În timp ce se realizeaza igienizarea grupurilor sanitare, asigurați-vă că se verifică toate dozatoarele de săpun, suporturile pentru prosoape de hârtie și dozatoarele de hârtie igienică pentru a nu exista lipsuri.
 
3.      Cărucioarele/ coșurile de cumpărături

Căruciorul/ coșul de cumpărături este o zona cu frecventă atingere, astfel nivelul de microbi este unul foarte ridicat. Dacă unitatea dvs. de retail utilizează cărucioare sau coșuri de cumpărături, va trebui să le dezinfectați și să le comunicați clienților dvs. acest aspect. Recomandarea noastră este să curățați și dezinfectați cărucioarele și coșurile de cumpărături după fiecare utilizare. Dacă acest lucru nu poate fi realizat atunci furnizați șervețele dezinfectante pe care clienții să le utilizeze pentru a șterge ei înșiși echipamentele. Nu uitați să aveți coșuri de gunoi plasate strategic, astfel încât să nu găsiți șervețele uzate împrăștiate în magazinul dvs.

4.      Zone cu înaltă atingere

Magazinele de retail au multe suprafețe cu atingere ridicată care vin în contact cu multe tipuri de oameni pe tot parcursul zilei. Zonele cu atingere ridicată nu trebuie doar curățate frecvent, ci și dezinfectate. Unele dintre aceste zone includ:
–          Mânerele ușilor;
–          Zonele de afișare;
–          Mânerele din zonele refrigerate;
–          Terminale POS;
–          Scanerele portabile în zonele de automatizare;
–          Cărucioare și coșurile de cumpărături.
 
5.      Scuturi din plexiglas

Pandemia COVID-19 a introdus o nouă suprafață în domeniul de retail – scuturi din plexiglas. Aceste măsuri preventive sunt concepute pentru a împiedica răspândirea germenilor între clienți și personalul magazinului. Îngrijirea plexiglasului este esențială. Foile durabile și transparente de plastic se murdăresc și se zgârie ușor, de aceea îngrijirea lor trebuie sa fie minuțioasă, evitând folosirea soluțiilor pe bază de alcool care mătuiesc acest tip de material.
 
Îngrijirea pardoselilor

Investiția într-un program robust de îngrijire a pardoselilor vă va ajuta să vă construiți marca, să vă păstrați clienții și angajații în siguranță și să mențineți un mediu interior curat. Mai sus, am vorbit deja despre modul în care covorașele ajută la reducerea gradului de murdărie din magazinul dvs., însă cu siguranță doriți să realizați strategii rentabile pe termen lung, care implică investiții în echipamente și tehnologii inovatoare care simplifică curățenia și eficientizează timpul angajaților.
 
Cele mai bune practici de îngrijire a pardoselilor moi din domeniul de retail
Aspirarea vă ajută să vă mențineți pardoseala îngrijită și curată, eliminând murdăria și resturile, ținând alergenii departe de aer. Nu uitați să utilizați un aspirator care are filtre HEPA pentru a ajuta la îmbunătățirea calității aerului din interior.
Mocheta bine îngrijită oferă un aspect ordonat. Cu toate acestea, dacă covorul este neglijat chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, aspectul unei încăperi întregi poate avea de suferit. Indiferent cât de curat este în restul magazinului dacă covorul este pătat, uzat sau neîngrijit, acest lucru va fi nesatisfăcător pentru clienții dvs.
Întreținerea pardoselii moi, cum ar fi covorul, necesită o rutină de îngrijire pe care o putem denumi pe scurt A.S.I.T.:
·         Aspirare zilnică;
·         Soluții provizorii;
·         Îngrijire restaurativă;
·         Tratamentul petelor.
 
Cele mai bune practici de îngrijire a pardoselilor dure din domeniul de retail
Curățarea pardoselilor dure se realizează zilnic pentru a îndepărta praful și murdăria de suprafață. O mașină de măturat și spălat pardoseala vă poate ajuta să efectuați această operațiune zilnică rapid și eficient, cu apă minimă. Pardoseala ar trebui să primească, de asemenea, o lustruire săptămânală pentru a-i reda strălucirea fără a deteriora stratul de acoperire al podelei. O curățare profundă, reparatoare ar trebui efectuată la fiecare câteva luni până la un an. Aceasta implică îndepărtarea finisajului vechi de pe podeaua dură și înlocuirea acestuia cu unul nou. Deși sună ca și cum ar putea fi un proces costisitor sau laborios, un scrubber orbital poate facilita atât durata intervenției cât și costurile.
 
Robotica – viitorul industriei de curățenie în sistemul de retail

Chiar înainte de pandemie, un raport estima că până în 2025, comercianții din sistemul de retail vor implementa peste 150.000 de roboți de curățenie in magazine. Aparatele robotizate de curățenie se pot ocupa de curățarea esențială a pardoselilor, în timp ce personalul de curățenie acordă mai multă atenție zonelor greu accesibile sau cu grad de atingere mai mare.
Roboții de curățenie execută sarcinile de curățenie cu consecvență și totodată dispun de o tehnologie integrată de captare a datelor care oferă posibilitatea urmăririi performanței in timp real. Acest lucru vă ajută să verificați dacă serviciile de curățenie au fost efectuate. Puteți afla mai multe detalii despre eficiența roboților de curățenie în recenta carte electronică “A Path to Autonomous Cleaning”.
 
 
Pe măsură ce magazinul dvs. de retail privește spre viitor, va fi imperios necesar să abordați serviciile de curățenie ca pe o prioritate de vârf, de la stabilirea PSO-ului, până la curățarea tuturor zonelor și investiția într-un program robust de îngrijire a pardoselilor. La urma urmei, doriți ca clienții dvs. să revină în continuare, nu-i așa?