Crescând, atribuțiille de zi cu zi devin solicitante, de la spălarea vaselor, spălarea rufelor, aspirare, până la curățarea propriei camere și așa mai departe.

Curățenia uzuală și curățenia profesională nu sunt același lucru. Cunoștințele pe care le avem în acest domeniu nu ne califică să lucrăm ca operator profesionist de curățenie.

Iată problema. Domeniul curățeniei profesionale este mai mult decât crezi. Operatorii de curățenie trebuie să-și extindă cunoștințele și să-și dezvolte abilitățile. De exemplu:

  • planificarea și organizarea;
  • înțelegerea materialelor de curățenie;
  • rămânerea la curent cu cele mai recente tehnici de curățenie ;
  • respectarea și înțelegerea pe deplin a tuturor normelor de sănătate și siguranță pentru produsele chimice, echipamente și lucrări industriale.

De ce este nevoie ca personalul de curățenie să fie instruit?

Dacă operatorii dumneavoastră de curațenie nu sunt instruiți, atunci aceștia sunt expuși mai multor riscurilor atât pentru ei, cât și pentru cei din jurul lor.

Pe lângă aspectul siguranței, instruirea personalului de curățenie este esențială pentru a stabili practici și standarde de curățenie mai bune și poate chiar contribui la mai puține costuri directe prin reducerea risipei.

Un studiu a constatat că 61% dintre angajați și-ar îndeplini munca mai eficient dacă ar fi instruiți corespunzător. De asemenea, fără o pregatire adecvată sau eficientă, compania nu va oferi calitate și va produce erori prin intermediul personalului neinstruit.

Cum instruim personalul de curațenie?

1. Elaborarea unei proceduri standard de lucru

Elaborarea unei proceduri de lucru pentru fiecare serviciu de curățenie furnizat vine in ajutorul operatorilor de curățenie, aceștia fiind instruiți pas cu pas pentru diferitele sarcini pe care le întâmpină.

Procedurile de lucru pentru personalul de curățenie pot include urmatoarele subiecte:

Curățenii spații industriale – procedura de lucru trebuie să includă pregatirea pentru utilizarea echipamentelor de curățenie specifice zonei de intervenție, instructajul privind curățenia industriala la înălțime, folosirea detergenților specifici curățeniei industriale, etc.;

Curățenii spații comerciale – procedura de lucru trebuie să includă  un orar săptămânal, lunar și anual în care să fie specificate intervalele orare de intervenție, astfel aveți siguranța prestarii tuturor serviciilor de curățenie la cele mai înalte standarde;

Curațenii spații birouri/ rezidențiale – procedura de lucru trebuie să includa un orar de lucru stabilit in funcție de activitațile prestate de beneficiar, astfel activiitățile bancare, corporate, etc. să nu aibă de suferit;

Curățenii după constructor – este important ca operatorul de curățenie să fie informat cu privire la pașii ce trebuie urmați, astfel această curățenie să fie rapidă și eficientă;

Curățarea materialelor textile (mochetă, scaune tapițate, fotolii, canapele, etc.)– procedura de lucru trebuie să includă fișa de utilizarea a fiecarui detergent in funcție de întrebuințarea acestuia;

Igienizarea suprafețelor vitrate – procedura de lucru trebuie actualizată regulat cu noi modalitați de spalare a suprafețelor vitrate atât pe interior cât și pe exterior;

Folosirea echipamentelor de lucru – pe lângă manualul de instrucțiuni, este important ca operatorul de curățenie să cunoască modul de intreținere și curățare a acestor echipamente;

Procedura standard de lucru trebuie să includă, de asemenea, orice proceduri speciale de igienizare, dezinfecție sau curățare ecologică și totodată și sarcini administrative cum ar fi: înregistrarea și transmiterea documentelor, evidența kilometrajului în cazul în care postul ocupat include deplasarea cu mijloace de transport sau chiar răspunderea promptă la telefon.

Sfat: Includeți politici pentru daune materiale și alte subiecte potențial sensibile.

2. Realizarea materialelor video/ audio

Pe parcursul formării și integrării, videoclipul este o modalitate excelentă de a ajunge la angajat și de a spune cu adevărat o poveste.

Când dezvoltăm relații pentru prima dată, este important să te bazezi pe video pentru a conduce interacțiunea. Acest lucru permite atât managerului, cât și noului angajat să citească tonul vocii, expresia facială și să simtă un sentiment de conexiune. Acum, tehnologia nu ar trebui să înlocuiască atingerea umană, dar construiește o relație între manageri și angajați.

Înregistrați exemple despre cum să procedați în mod corect și incorect, astfel încât să implice echipa și să ajute ca informațiile să rămână întipărite. Sketurile pot fi apoi înregistrate și folosite ca videoclipuri de antrenament pentru viitorii operatori de curățenie.

Cu toate acestea, încercați să realizați videoclipuri de scurtă durata, astfel încât să puteți reține atenția angajaților.

Folosiți un software precum Zoom sau Microsoft Teams pentru a răspunde la întrebările frecvente, pentru a organiza cursuri, pentru a avea întâlniri și puteți chiar să înregistrați modul de utilizare a materialelor de curățenie sau cum să completați un anumit formular.

3. Stabilirea unui standard ridicat pentru sănătate și siguranță

Toți operatorii de curățenie trebuie să fie 100% la curent cu cele mai recente protocoale de sănătate și siguranță, inclusiv protocolul de evacuare în caz de incendiu.

Sănătatea și siguranța evoluează în mod constant – asta ne-a învățat recenta pandemie de COVID-19 – astfel aceste protocoale trebuie actualizate în mod regulat pentru a vă asigura că  atât angajații, cât si clienții dvs. sunt în siguranță.

4. Crearea unui protocol de lucru

Crearea unui protocol de lucru pentru angajați poate ajuta personalul de curățenie atunci când vine vorba de instruirea acestora, deoarece aceștia pot recurge la el în orice moment dacă au întrebări, nelămuriri sau doar au nevoie de o actualizare.

Protocolul de lucru trebuie să fie scurt și la obiect și de asemenea trebuie actualizat regulat.

Protocolul trebuie să includă urmatoarele informații:

  • O scurtă descriere a companiei;
  • Misiunea și valorile companiei;
  • Informații despre punctul de lucru;
  • Fisa postului;
  • Informații de contact;
  • Codul vestimentar și de conduită;
  • Informații despre salarizare;
  • Proceduri de resurse umane, cum ar fi solicitarea de concediu, solicitarea adeverințelor, demisiei, etc.;
  • Managementul eventualelor daune.

5. Evaluarea performanței în mod regulat

Există un ultim instrument care vă ajută în instruirea personalului de curățenie – evaluarea regulată. Verificați din când în când serviciile de curățenie prestate de operatorii dumneavoastră pentru a vă asigura că respectă sarcinile de lucru și pentru a îmbunătăți permanent serviciile oferite.

Sondaje de feedback: trimiteți sondaje de feedback la finalul fiecărei lucrări sau lunar, astfel încât clientul să vă poată spune cum se descurcă operatorii de curățenie sau echipele mobile de intervenție. Dacă menționează că ceva nu a fost făcut corect, următorul pas este să aduceți la cunoștință operatorului cele menționate, astfel pe viitor feedback-ul primit sa fie unul bun.

Verificări in teren: pentru a evita eventualele erori, prestatorul de servicii de curățenie trebuie să asigure verificări lunare în locațiile unde acesta își desfășoară activitatea prin operatori zonali interni. Aceștia sunt de asemenea împuterniciți să instruiască operatorii ori de cate ori este nevoie.

Bonusuri de performanță:  îmbunătățirea calității serviciilor de curățenie se poate face și prin introducerea unui bonus de performanță. Acesta poate fi fix sau variabil și totodată poate fi redus sau nu se aplică în cazul primirii de reclamații sau feedback-uri negative.

Feedback-ul și sugestiile primite din partea angajaților sunt foarte importante. Acestea ne permit să creăm un mediu plăcut și sigur operatorilor de curățenie și de asemenea să dezvoltăm servicii de calitate.