În 2022 avem acces la mai multă tehnologie decât oricând. În plus, pandemia de Covid-19 a schimbat radical modul în care lucrăm. Telemunca și economia la cerere sunt în plină expansiune, în timp ce accentul s-a mutat pe flexibilitatea și echilibrul dintre viața profesională și viața privată.
Industria de Facility Management s-a adaptat întotdeauna la schimbările din societate și tehnologie. În 2022-2023, acest lucru nu va fi diferit. În acest articol, aruncăm o privire asupra unora dintre tendințele cheie în Facility Management.
Munca în sistem hybrid
O tendință care a fost declanșată de pandemia de COVID-19 și care va continua să câștige teren este munca in sistem hibrid.
Un sondaj realizat de Advanced Workplace Associates a arătat că doar 3% dintre lucrătorii de birou din întreaga lume doresc să se întoarcă la birou cu normă întreagă, 8,4% dintre lucrătorii la distanță nu doresc deloc să se întoarcă la birou, iar 1 din 3 angajați ar renunța chiar la locul de munca daca nu ar exista posibilitatea de a lucra în sistem hibrid.
Cu doar doi ani în urmă, cu toții lucram în birouri și săli de ședințe aglomerate. Astăzi, întâlnirile din viața reală sunt mai degrabă o excepție, deoarece angajații lucrează din diferite locații, cu ore flexibile.
Cercetările arată că, ulterior pandemiei, 87% dintre companiile mari se țin de o strategie de lucru în sistem hibrid, angajații lucrând de la distanță cel puțin o parte din timp. Pentru managerii de facility, asta implică câteva întrebări serioase: de cât spațiu de lucru este cu adevărat nevoie, cum poate acel spațiu să fie gestionat inteligent și ce tehnologii și aplicații susțin strategia de lucru în sistem hibrid?
Spațiu de birou flexibil
Lucrul in sistem hibrid are, evident, implicații pentru spațiul dumneavoastra de afaceri, deoarece mai puțini oameni înseamnă că aveți nevoie de mai puțin spațiu.
Indiferent de planurile pe care le aveți, munca în sistem hibrid necesită o reproiectare inteligentă a spațiilor pe care le ocupați/ detineți. Nu doar pentru a putea găzdui pe toată lumea confortabil, ci și pentru a răspunde noilor așteptări ale angajaților. În timpul pandemiei, aceștia și-au putut programa ziua în modul care a funcționat cel mai bine pentru ei. Până acum s-au obișnuit cu flexibilitatea lucrului la distanță. Când se întorc la birou, se așteaptă la un mediu care să le susțină stilul personal de lucru.
Biroul „viitorului” este mai mult ca oricând un loc pentru contact semnificativ cu colegii, oferind în același timp zone liniștite în care angajații se pot concentra asupra sarcinilor lor.
Reproiectarea se bazează pe spații mai mici, potrivite pentru „hot desking” și „hoteling de birou”. Hot desking-ul permite angajaților să ocupe orice scaun disponibil, în timp ce hoteling-ul de birou este un sistem mai sofisticat în care angajații își pot rezerva un spațiu de lucru.
Liderii de afaceri trebuie, de asemenea, să regândească sistemul tehnologic, serviciile și facilitățile necesare, astfel încât fiecare să își poată face treaba. Multe companii folosesc aplicații care permit angajaților să rămână conectați, să rezerve spații, să solicite servicii și să primească vizitatori.
Una dintre noile aplicații aparute pe piață, care se încadrează în tematica sistemului de lucru hibrid este înregistrarea digitală a vizitatorilor.
Combaterea schimbărilor climatice
Combaterea schimbărilor climatice este pe ordinea de zi de foarte mulți ani. Conștientizarea continuă să crească privind inversarea valului pentru a ne putea salva planeta.
Pentru a face această imensă provocare un succes, noi reglementări sunt puse în aplicare în mod constant. Acest lucru afectează companiile, care trebuie să ia măsuri pentru a-și reduce amprenta de carbon, implementand diferite soluții software cum ar fi:
- Senzori inteligenți pentru a porni iluminarea, încălzirea și aerul condiționat numai atunci când o cameră este în uz;
- Aplicații care cartografiază consumul de energie și indică unde se pot face economii;
- Aplicații digitale de gestionare a vizitatorilor pentru a reduce hârtia, a salva copacii și, astfel, a ajuta clima.
Sănătate și bunăstare
Pandemia a schimbat profund situația la locurile noastre de muncă, păstrând în prezent măsurile de prevenire pentru a limita răspândirea virușilor, cum ar fi distanțarea socială, autotestarea, urmărirea contactelor și curățarea/ dezinfectarea suplimentară.
Vedem, de asemenea, o atenție sporită asupra sănătății angajaților – atât mentală, cât și fizică. În timp ce programele de sănătate și bunăstare tindeau să fie considerate avantaje, astăzi ele reprezintă o parte din ce în ce mai importantă a culturii companiei.
Investiții în tehnologia inteligentă
Un număr tot mai mare de dispozitive sunt conectate la internet. Până la sfârșitul anului 2021, existau peste 10 miliarde de dispozitive conectate, iar cercetătorul de piață IDC estimează că vor fi peste 25 de miliarde până în 2025.
În clădirile de birouri, tehnologia inteligentă poate ajuta managerii de facility să creeze un mediu confortabil, eficient din punct de vedere energetic, să gestioneze clădirile mai ușor și să planifice nevoile viitoare. Exemplele includ:
- sisteme de securitate pentru incendiu sau pentru urmărirea bunurilor;
- parcare inteligentă;
- senzori inteligenți;
- managementul digital al vizitatorilor.
Pe măsură ce tehnologia continuă să se îmbunătățească, vedem că analiza datelor câștigă importanță. Prezența unor date exacte despre ocuparea spațiilor, numărul de vizitatori și modelele de consum face posibilă luarea unor decizii strategice fundamentate.
Acest lucru vă permite, de asemenea, să detectați semne de avertizare pentru a preveni problemele operaționale și de siguranță, cum ar fi întreruperile de curent. Dacă aveți mai multe clădiri, puteți utiliza datele dintr-o clădire pentru a lua decizii pentru o altă unitate.
Cum vor afecta aceste tendințe afacerea dumneavoastră?
Aceste tendințe s-au dezvoltat treptat în ultimii ani, iar în 2022-2023 le vom vedea înflorind. În aproape fiecare aspect al Facility Management-ului, există un accent mai mare pe bunăstarea personală și conectarea oamenilor în moduri noi, iar managerii de facility își asumă din ce în ce mai mult un rol strategic în cadrul companiilor lor. O provocare majoră pentru aceștia este să determine cum să exploateze aceste schimbări în beneficiul afacerii lor.